La mai puțin de un an de la ultimul său concert la București, faimosul violonist David Garrett a revenit în capitală vineri, 18 august 2023, pentru a susține un nou concert, de această dată la Arenele Romane, în cadrul turneului „ICONIC Trio TOUR 2023”. Timp de două ore, David Garrett a transformat Arenele Romane într-un loc intim, în care muzica fină și emoția și-au dat întâlnire cu publicul nerăbdător să participe la regalul simfonic oferit de artist. Acompaniat de Franck van der Heijden la chitară clasică și de Rogier van Wegberg la bas, violonistul a făcut încă o dată dovada talentului său de neegalat și a vrăjit spectatorii.

Virtuozitate la superlativ

David Garrett a urcat pe scenă în jurul orei 20:15, în uralele și aplauzele publicului deja foarte dornic să-l audă interpretând minunatele piese clasice care l-au consacrat. Îmbrăcat la fel de lejer cum și-a obișnuit fanii, cu un tricou negru simplu și blugi negri, a deschis recitalul cu „Sicilienne” și, de la primele note, Arenele Romane au fost cuprinse de o explozie de emoție, sunetele minunatei viori Guarneri del Gesù răsunând măiestuos și îndemnând publicul la visare.

În continuare, David Garrett a interpretat „Estrellita”, o cunoscută piesă tradițională mexicană, al cărei aranjament muzical la vioară a fost inspirat de Jascha Heifetz, unul dintre idolii violonistului.

„Tempo di Minuetto” a fost atât un omagiu adus geniului muzical al lui Fritz Kreisler, celebrul violonist și compozitor austriac, cât și un prilej pentru David Garrett de a le vorbi fanilor și de a le prezenta o scurtă bucată din istoria viorii Guarneri del Gesù. De altfel, aceasta a fost și preferata lui Fritz Kreisler, el deținând un exemplar din 1730 la care a cântat până la sfârșitul vieții. Îndrăgostit la rândul său de viorile Guarneri del Gesù și de fragilitatea umană pe care acestea reușesc să o redea prin sunet, David Garrett a prezentat publicului și minunata sa vioară, model „Baltic”, pe care a achiziționat-o recent și care a fost și un pretext pentru acest turneu.

Recitalul simfonic a continuat cu o bucată din „Anotimpurile” lui Antonio Vivaldi, poate cea mai faimoasă compoziție a tuturor timpurilor. David Garrett a ales să interpreteze „Iarna” și, preț de câteva minute, spectatorii au putut simți, fie și numai cu ajutorul imaginației, cum imenși fulgi de nea au căzut peste ei, răcorindu-le simțurile într-o nouă zi toridă de vară.

A urmat interpretarea magistrală a poemului simfonic „Danse Macabre” a lui Camille Saint-Saëns, inspirată din versurile macabre scrise de poetul Henri Cazalis, care vorbesc despre întâmplările funeste care au loc într-un cimitir dintr-un mic sat francez. Iar pentru a pătrunde și mai bine în atmosfera piesei, David Garrett a recitat și versurile lui Cazalis înainte să dea frâu liber marșului muzical care a umplut Arenele cu energie și care a smuls ropote de aplauze la final.

Concertul a continuat tot cu o compoziție a lui Camille Saint-Saëns, „Le Cygne”, care urmărește aceeași tematică tragică și care de această dată se reflectă în moartea unei lebede, un simbol al grației și frumuseții. David Garrett a reușit să redea sublimul din tragismul partiturii, asemenea gâtului superb arcuit al unei lebede care își păstrează eleganța și desăvârșirea chiar și atunci când moare.

O călătorie muzicală de neuitat

„Cavatina”, o compoziție pe care David Garrett o adoră să o interpreteze, a fost un nou prilej de desfătare muzicală pentru public, acordurile sale romantice fiind perfecte pentru o seară de vineri în aer liber.

„O Danny Boy”, un alt aranjament instrumental faimos al marelui Fritz Kreisler pe care David Garrett l-a inclus în setlist, ne-a purtat într-o călătorie pe meleaguri irlandeze, iar aranjamentul la „Songs My Mother Taught Me”, compusă de cehul Antonin Dvořák, a fermecat publicul cu notele romantice, triste și optimiste în același timp.

Prima parte a concertului a mai inclus încântătoarea piesă „Alla Turca” a lui Wolfgang Amadeus Mozart, ale cărei ritmuri vioaie și săltărețe au animat publicul, dar și celebra „Vara” a lui Antonio Vivaldi, care s-a potrivit perfect cu momentul concertului și care a mai strecurat o doză de nebunie muzicală, pregătind fanii pentru a doua parte a serii.

După un intermezzo binemeritat, David Garrett a revenit pe scenă cu o fabuloasă interpretare la „Träumerei”, o bucată din compoziția „Kinderszenen” a faimosului compozitor german Robert Schumann. După acest moment, publicul a avut parte de o scurtă călătorie în timp, așa cum a numit-o David Garrett, acesta putându-se bucura de „Greensleeves”, un cântec tradițional englez vechi de aproape cinci secole, menționat chiar și de Shakespeare în una din operele sale.

„Après un rêve” ne-a confruntat cu momentul uneori dureros al trecerii de la vis la realitate, „Jeanie With the Light Brown Hair” ne-a făcut să simțim ce înseamnă dragostea adevărată pusă pe acorduri desăvârșite de vioară, iar „Ave Maria” a continuat seria pieselor emoționante, marcând unul dintre cele mai înălțătoare momente ale serii.

David Garrett – carismă, talent și un strop de nebunie

Însă cele mai entuziaste clipe abia aveau să urmeze, pentru că David Garrett a păstrat pentru finalul concertului său cele mai antrenante piese. „Asturias” a fost una dintre aceste piese, acordurile nebunește de rapide și îmbătătoare au demonstrat că ritmurile flamenco și vioara se completează perfect și creează o energie explozivă. „Tico Tico” a păstrat aceleași ritmuri exotice care invită la dans, după care a urmat „Furious”, o piesă cu note rock, plină de vigoare, care cu greu te poate ține pe scaun.

Concertul susținut de David Garrett s-a încheiat cu „Hora Staccato”, piesa semnată de Grigoraș Dinicu, inspirată din folclorul românesc și cu care foarte mulți violoniști celebri aleg să-și încheie recitalurile. Momentul muzical a fost aplaudat de fani în picioare, iar David Garrett, Franck van der Heijden și Rogier van Wegberg i-au răsplătit cu un bis monumental, interpretând piesa „Bella Ciao”, un amestec de operă și muzică tradițională italiană. Publicul i-a însoțit bătând ritmic din palme și a creat atmosfera perfectă pentru a încheia o seară magică.

Pe lângă muzica de înaltă calitate pe care le-a oferit-o fanilor, David Garrett a interacționat foarte mult cu publicul între piese, și a răspuns spontan la întrebări pe care le-a primit de la fani în legătură cu momente din viața de artist și cu parcursul său muzical. Artistul a declarat și că se bucură extrem de mult să se afle din nou pe scenă în fața publicului român și a rostit chiar și câteva fraze în română, acestea fiind primite cu multe aplauze de către fani. Așa cum și-a obișnuit fanii, David Garrett a fost de fiecare dată extrem de jovial și carismatic, împărtășind atât experiențe personale, cât și muzicale.

Nu mai este niciun secret că David Garrett este un adevărat virtuoz și că, de multe ori, măiestria cu care cântă la vioară pare nepământeană. De-a lungul anilor, a crescut în popularitate datorită talentului cu care reușește să facă din vioară o parte vie din el și să transmită emoție pură, forței și în același timp delicateții pe care le imprimă fiecărei piese, dar și muncii neîncetate pe care o pune în slujba acestui instrument minunat. Fie că vorbim de pasionați și cunoscători ai muzicii clasice, sau de cei care abia o descoperă, David Garrett cucerește iremediabil orice tip de ascultător prin valențele nebănuite pe care reușește să le confere fiecărei piese. Eclectismul muzical, împreună cu talentul său debordant și prospețimea interpretării, fac din David Garrett un adevărat star al zilelor noastre.

Setlist concert David Garrett la Arenele Romane

1. Sicillienne
2. Estrellita