Sziget Festival este unul dintre cele mai importante evenimente muzicale şi multiculturale din Europa, care pentru o mulţime de iubitori ai muzicii a devenit casa de vacanţă pe timp de vară, an după an. Este locul în care oameni de pretutindeni se adună pentru toate distracţiile verii ştiind că vor fi mereu surprinşi, niciodată plictisiţi.

Între 10 şi 17 august 2015, renumita insulă a libertăţii Obudai din Budapesta, Ungaria, a primit cu braţele deschise artişti şi fani ai muzicii de pretutindeni şi a dat naştere unei noi naţii unde toţi se înţeleg între ei şi petrec împreună, indiferent de limbă şi provenineţă.

Sziget-Festival-2015-02

Anul acesta Sziget a mai făcut un pas spre a deveni legendar, atingând fabuloasa cifră de 441 000 de cetăţeni ai distracţiei din 95 de ţări, cifrele fiind declarate duminică, când încă mai intrau noi vizitatori. Cele 108 hectare ale insulei au devenit ring de dans, scenă de concerte, teatru, spectacole, circ, loc de joacă, discotecă, plajă, cinema, teren de sport şi multe altele, într-un mix complex care adună toate bucuriile verii. Timp de 7 zile, cetăţenii Sziget au avut parte de concerte dintre cele mai diverse, pentru toate gusturile şi din toate stilurile, pe lângă toate activităţile şi spectacolele care îi provocau cu decoruri care mai de care mai atractive.

Pe scenele festivalului s-a ascultat rock, punk, pop, folk, indie, electronică, house, reggae, jazz şi un melanj din toate de mai sus, iar headlineri precum Robbie Williams – luni, Avicii – vineri şi Kings of Leon – sâmbătă au cântat cu public full-house, iar alţii precum Florence + The Machine – marţi sau Alt-J – miercuri s-au apropiat mult de aceeaşi performanţă. Atmosfera generală de bucurie, râsete, dans şi petrecere a ţinut toată ziua şi toată noaptea, ca într-un rollercoaster al distracţiei care nu se opreşte decât după 7 zile.

Robbie Williams a făcut un show memorabil în prima zi de Sziget

Pentru un artist ca Robbie Williams, a cânta full-house nu este ceva nemaiîntâlnit, însă dedicarea şi energia pe care le depune pe scenă sunt. Peste 75.000 de persoane s-au adunat la Main Stage şi au fost întâmpinaţi cu o replică deja clasică „Allow me to reintroduce myself: My name is Robert Peter Williams and for the next two hours your ass is mine!” (Daţi-mi voie să mă prezint: Numele meu este Robert Peter Williams şi pentru următoarele două ore sunteţi ai mei).

Sziget-Festival-2015-03

La primele acorduri din „Let Me Entertain You” publicul a luat-o razna şi Robbie a alimentat energia pozitivă pe toată durata concertului îmbinând elementele care l-au transformat într-un showman desăvârşit: reprezentaţie ireproşabilă, charismă, simţ al umorului, dans şi pasiune. Pe lângă cele mai cunoscute piese la care publicul a contribuit cu entuziasm – „Rock DJ”, „Come Undone”, „She’s The One”, „Feel”, „Angels” sau „Supreme”, artistul s-a jucat cu publicul cântând şi alte fragmente sau piese care s-au bucurat de succes – „I Still Haven’t Found What I’m Looking For” – U2, „Wonderwall” – Oasis, „Royals” – Lorde , „99 problems” – Jay-Z sau „Bohemian Rhapsody” – Queen. Tot cu un cover s-a încheiat şi concertul: piesa „My Way” (originală a lui Claude Francois) a răsunat pe insulă într-un cor euforic şi toată lumea prezentă părea să fie de acord: his way is the best way.

Sziget-Festival-2015-49

Prima zi de Sziget a fost un crescendo al entuziasmului: mai întâi un spectacol vizual multicolor oferit de mii de baloane cu heliu lansate simultan de public, apoi un show al trupei Irie Maffia din Ungaria, cea care a compus imnul Sziget din acest an, totul culminând cu un concert de senzaţie al lui Robbie Williams. Restul a rămas pe mâna DJ-ilor până dimineaţă.

Florence + The Machine a impresionat zeci de mii de oameni în a doua zi de Sziget

O voce inconfundabilă, Florence Welch, împreună cu o trupă senzaţională care îi completează emoţia cu fiecare acord, The Machine, au făcut zeci de mii de oameni să cânte alături de ei în faţa scenei principale de la festivalul Sziget. De pe scenă şi din public au răsunat puternic versuri de pe albumele care i-au consacrat, dar şi de pe cele mai recente: „Shake It Out” (cea care a şi deschis concertul), „Sweet Nothing”, „How Big, How Blue, How Beautiful”, „What the Water Gave Me” şi „Spectrum”, iar la bis au dansat şi au cântat pe „You’ve Got the Love” şi „Dog Days Are Over”.

Sziget-Festival-2015-06

Energia lui Florence a fost de-a dreptul contagioasă, încă din primul moment în care a urcat pe scenă. Într-o lumină şi o vestimentaţie albă, a furat privirile mulţimii şi le-a ţinut fixate timp de o oră şi jumătate prin piese dintr-o largă gamă vocală, dansuri şi mişcări scenice uluitoare şi o interacţiune cu publicul cum rar întâlneşti.

Un moment cu adevărat impresionant şi care spune multe despre dedicarea pe care o au fanii acestei formații (care s-au strâns cu 11 ore înainte în faţa scenei principale pentru a prinde cele mai bune locuri la concert) a avut loc spre finalul concertului: Florence i-a invitat pe scenă pe cei care voiau o îmbrăţişare din partea ei. După zeci de oameni care s-au alăturat solistei, cu costumaţii dintre cele mai pestriţe, aceasta a trebuit să-i roage să se oprească ca să poată termina concertul, altfel s-ar fi stat la coadă toată noaptea doar pentru a fi în prezenţa impresionantă a lui Florence.

Sziget-Festival-2015-22

La finalul concertului, când toţi mergeau spre reprezentaţiile altor trupe sau spre ringurile conduse de DJ, un singur mesaj se auzea de pe buzele tuturor celor din jur: a fost senzaţional!

Show de zile mari în ziua 3 la Sziget: alt-J a urcat pe scenă

După doar 2 zile de festival, petrecăreţii deja au trecut pe la super concertele Robbie Williams şi Florence + The Machine, şi cu greu îţi puteai da seama ce mai poate urma care să-i impresioneze, dar acea trupă se pare că a fost alt-J. Ziua 3 deja se anunţa incendiară de la ora 16, când un concert Gogol Bordello i-a pus pe cei mai „matinali” dintre participanţi pe jar cu ritmuri alerte de gypsy-punk, dar adevăratul spectacol a venit seara, după concertul celor de la The Script.

Sziget-Festival-2015-26

După 30 de minute de aşteptare încărcată de emoţii în care toată lumea încerca să facă doi-trei paşi mai în faţă ca să prindă un loc mai bun, alt-J a intrat pe scena slab luminată şi a început seara cu piesa „Hunger of the Pine”. O prezenţă discretă pe scenă, membrii formaţiei au preferat să-şi lase instrumentele şi versurile să vorbească pentru ei, iar publicul a fost întru totul de acord, cântând alături de ei pe acordurile pieselor „Something Good”, „Dissolve Me”, „Tessellate”, totul culminând cu un bis de zile mari pe „Breezeblocks”.

La fel ca în fiecare seară la scena principală de pe insula Obudai, steaguri ale zecilor de ţări reprezentate de petrecăreţi au fluturat pe ritmurile muzicii: România a fluturat în fiecare seară în primele rânduri, cot la cot cu Irlanda, Franţa, Australia, Brazilia, Africa de Sud şi multe alte steaguri.

Sziget-Festival-2015-45

Dar seara minunată petrecută alături de alt-J nu se termină aici, căci la scena vecină, A38, Enter Shikari deja cânta un rock puternic venit din Marea Britanie, iar pentru cei cu adevărat rezistenţi, Tyler the Creator a venit cu un hip-hop din Statele Unite la 1:30 dimineaţa.

Folas vs Ellie Goulding: cine au fost headlinerii zilei a patra la Sziget?

După 3 zile, „szitizenii”, cum se numesc petrecăreţii de la Sziget, deja își intraseră în ritm şi au făcut atmosferă la cele mai tari concerte şi party-uri seară de seară, iar ziua de joi nu a făcut excepţie de la această regulă.

Sziget-Festival-2015-46

Publicul deja începuse să se aglomereze în jurul scenei principale dinainte de lăsarea serii şi rockerii de la Foals nu i-au dezamăgit pe cei care s-au prezentat la distracţie mai devreme. Cu acorduri dure şi un ritm alert, i-au băgat imediat în priză pe toţi cei prezenţi şi au inspirat câteva mosh-pit-uri înainte ca solistul să treacă de cordonul de securitate şi să se arunce în mulţime. O experienţă rock pur-sânge acompaniată de o muzică şi o sonorizare excelentă au pavat drumul către concertul lui Ellie Goulding.

Atmosfera deja se încinsese şi oamenii au strâns rândurile din ce în ce mai aproape de scenă cu zeci de minute înainte să înceapă concertul. Când Ellie a intrat pe scenă cântând „Outside”, cu toţii au sărit şi în faţa scenei s-au văzut doar mâini ridicate cât vezi cu ochii. Ritmul distracţiei nu s-a pierdut nicio clipă, au alternat piese lente cu piese mai animate cum ar fi „Joy”, „Powerful” sau mega-hit-ul „Burn”, care a făcut publicul să sară de bucurie minute bune.

Sziget-Festival-2015-16

Dar seara nu s-a terminat aici, căci pentru cei mai energici dintre fani a fost un drum scurt până la scena A38 unde a început imediat concertul Interpol, trupă care a cântat şi la noi într-o ediţie anterioară de Summer Well, iar după aceea Camo & Krooked au mixat în continuare pe ritmuri de drum’n’bass.

Ziua 5 la Sziget: Paradisul iubitorilor de muzică rock şi electronică cu Kasabian şi Avicii

Un festival de calibru internaţional cum este Sziget nu încetineşte nicio clipă pe parcursul a 7 zile, ba din contră, surprinde în permanenţă cu formaţii şi amestecuri de stiluri noi şi inedite. În ziua a cincea a venit rândul rockerilor şi fanilor electro să se strânga la scena principală de pe insula Obudai din Budapesta: urmau peste 3 ore de muzică extraordinară din partea celor de la Kasabian şi a DJ-ului suedez Avicii.

Sziget-Festival-2015-58

Kasabian au intrat primii pe scenă la ora 19:30 în faţa celui mai numeros public de până atunci la acea oră. Trataţi ca nişte headlineri adevăraţi, deşi Avicii urma după ei, britanicii au avut o prestaţie plină de energia debordantă specifică pieselor care i-au consacrat. Au deschis show-ul cu „Bumblebeee”, iar primul „mosh pit” a apărut pe „Underdog”, una dintre cele mai ritmate piese de pe albumul „West Ryder Pauper Lunatic Asylum”.

Trupa nu a trecut cu vederea încântarea fanilor, urmând recitalul cu piese precum „Club Foot”, „Switchblade Smiles”, „Empire”, „Fire” şi „Vlad the Impaler”. Chiar mai mult, într-o demonstraţie demnă de un rocker adevărat, solistul trupei s-a aruncat peste mulţime şi a fost purtat câteva momente bune pe braţele fanilor extaziaţi.

Sziget-Festival-2015-39

După aşa un tur de forţă, publicul era plin de energie şi cele 30 de minute până la concertul Avicii au trecut imediat, bune cât să mai iei o băutură sau o sticlă de apă de la barurile din jurul scenei principale. Iar când toată lumea era pregătită, lumina s-a oprit şi, pe o beznă totală, s-au auzit primele note mixate de suedez. Atunci publicul a sărit în aer şi nu s-a mai oprit timp de o oră şi jumătate, timp în care au cântat alături de el pe melodii precum „Wake Me Up” sau „Hey Brother”.

Publicul Sziget s-a autodepăşit din nou cu o energie nemaiîntâlnită, sărind şi dansând încontinuu pe ritmurile DJ-ului. Pe măsură ce s-a apropiat finalul, toţi au arătat de ce sunt în stare, păstrând tot ce au avut mai bun pentru artiştii favoriţi.

A şasea zi la Sziget a fost încununată de concertele Major Lazer şi Kings of Leon

S-ar putea crede că oboseala s-a strâns după cinci zile de festival (şapte, pentru cei care au venit mai devreme să prindă cât mai mult din „vibe”-ul Sziget şi un loc bun în zona de camping), lucru vizibil pe străzile insulei în primele ore ale zilei, când lumea lenevea la umbră, dormea în vre-un hamac sau se bucura de relaxare în spaţiile special amenajate. Dar această impresie a dispărut de îndată ce oamenii s-au strâns în faţa scenelor cu muzica preferată – acolo a început dansul, petrecerea, bătăile cu apă şi pudră colorată şi evident, cântatul şi săritul cot la cot cu artiştii.

Sziget-Festival-2015-18

A şasea zi a adus la scena principală alte două nume mari ale muzicii internaţionale, „back to back”: Major Lazer şi Kings of Leon.

Cu o energie debordantă pentru căldura de la ora 19:30 seara, cei de la Major Lazer au reuşit să strângă un public numeros în faţa scenei principale. Cu un arsenal întreg de dansatoare, jocuri de lumini şi o bilă imensă gonflabilă în care unul dintre membrii trupei alerga, la propriu, peste mulţime, au făcut un show demn de un headliner cu oameni care dansau pe ritmurile lor chiar şi la sute de metri buni de scenă, pe pajişte, în faţa barurilor şi pe aleile din Sziget.

Tocmai bine, publicul era încălzit şi pregătit pentru mult aşteptații Kings of Leon, care au intrat pe scena principală la 21:30. Urale şi steaguri fluturate cât mai sus, ţipete de bucurie şi entuziasm au înecat primele acorduri din „Supersoaker”. Publicul nu s-a lăsat mai prejos şi a cântat alături de artişti pe piese precum „The Bucket”, „Radioactive”, „Use Somebody”, dar şi pe un bis care s-a terminat superb cu „Sex on Fire”.

Sziget-Festival-2015-33

La fel ca alţii dinaintea lor, Kings of Leon au preferat să se concentreze pe muzica de calitate şi cântată cu pasiune, fără a interacţiona prea mult cu publicul sau a încerca mişcări scenice care să ia ochii: au lăsat vocile şi instrumentele să îşi facă efectul, alături de proiecţii uriaşe din spatele lor, care astfel creau iluzia că publicul îi înconjura şi din spate, nu doar din faţa scenei . A fost un recital extraordinar şi muzica lor a rezonat întru totul cu publicul unei alte zile „sold out” la Sziget.

Ultima zi de Sziget: Super-show Limp Bizkit şi un final excelent orchestrat de Martin Garrix

Ultima zi de Sziget a venit cu o furtnună de zile mari şi acea furtună s-a numit Limp Bizkit. Cu un setlist făcut să sară în aer publicul, trupa americană a intrat pe scenă cu hitul „Rollin'”. Fred Durst a aţâţat publicul „Budapest, you know what time it is? I said what time it is? It’s time to keep on Rollin'” Şi apoi i-a încurajat să îşi fluture stegurile cât mai sus pe acordurile încinse.

Sziget-Festival-2015-57

Au urmat „Hot Dog” cu bucăţi din „Master of Puppets” pentru cei cărora le era un pic dor de Metallica, „My generation”, cu o chitară electrică care a luat-o complet razna în mâna lui Wes Borland ducând la mosh pituri incredibile, „Livin’ It Up”, pe care Fred a coborât în public spre extazul mulţimii şi alte hituri ca „My Way”, „Break Stuff”, pe care tot publicul a sărit, a cântat şi a „moshpituit”, dar şi coveruri care au zguduit insula la fel de tare – „Killing in the Name” a celor de la Rage Against the Machine şi senzaţia nopţii de la final de concert: Fred Durst dansând pe Bee Gees, un moment pe care nu poţi pune un preţ.

Dacă spre sfârşitul concertului Fred le-a spus celor din public că nu trebuie să le reamintească cât sunt de razna, putem spune că nici el nu duce lipsă de mai puțină nebunie, trăind-o pe scenă cu aceeaşi sete. Mulţi ar putea spune că Limp Bizkit a fost finalul perfect pentru Sziget, dar nici Martin Garrix nu s-a lăsat mai prejos, concurând la altă categorie.

Sziget-Festival-2015-40

Iubitorii de electronică au fost conduşi de mâinile vrăjite ale lui Martin care dicta ritmurile de la pupitru şi timp de o oră şi jumătate au trăit cu toată energia într-un dans plin de lumini, mereu în schimbare la comanda DJ-ului care le spunea să sară cât mai tare şi să îşi arunce mâinile în aer.

Setlistul a fost unul complex care a ţinut publicul în priză în fiecare moment, de la cele mai cunoscute remixuri, ca „Animals”, „Wizard” sau „Proxy”, la interpretări ale pieselor clasice precum „Harder, Better, Faster, Stronger” a celor de la Daft Punk. Jocurile de culori care veneau de pe scenă şi din publiclul înarmat cu beţe multicolore agitate toată noaptea au transformat insula într-o navetă spaţială a distracţiei. În ultimele 10 minute de festival (şi concert) szitizenii şi-au luat la revedere de la Sziget aşa cum ştiau mai bine: cu dans, sărituri, energie şi ţipete de bucurie, totul într-o ploaie hipnotizantă de artificii şi confetti pe fundalul mixului „Runaway”.

Un party nou în fiecare zi la scena principală

Pe lângă zecile de concerte de top care au avut loc la scena principală în săptămâna 10-17 august, organizatorii i-au surprins pe „szitizeni” cu un party nou şi inedit zi de zi. La ora 19 în fiecare seară, se strângeau oamenii cu zecile de mii pentru noua ocazie de distracţie şi joc în grup.

Sziget-Festival-2015-23

În prima zi au fost lansate simultan de către participanţi peste 20.000 de baloane colorate pentru a marca startul festivalului, iar în continuare s-au suflat milioane de baloane de săpun, s-au fluturat peste 15.000 de steaguri, a avut loc o ploaie de confetti pe întreaga mulţime, petrecăreţii s-au bătut cu tone de vopsea colorată şi apoi au cântat la unison cu 100.000 de maracas gonflabile. Ce început mai bun pentru o noapte plină de energie şi concerte de top?

Teatru, jocuri de echipă şi ateliere de creaţie – ce te aşteaptă la Sziget în afară de concerte

Zeci de concerte şi petreceri zilnice şi nu doar atât: Sziget este, până la urmă, un festival multicultural şi asta se vede cel mai bine prin zecile de activităţi şi puncte de atracţie pe care le poţi găsi răsfirate pe insula de 108 hectare.

Satul Hungarikum aduce o imagine completă şi interactivă a vieţii săteşti din Ungaria, unde vizitatorii pot încerca dansuri tradiţionale, ateliere de bodypainting cu motive specifice şi alte lecţii despre patrimoniul cultural.

Sziget-Festival-2015-35

Luminariumiul este o sculptură gonflabilă de 800 de metri pătraţi care poate fi explorată din interior. Acolo găsești o altfel de lume, o combinaţie de culori şi lumini combinată cu o arhitectură inedită pentru o experienţă greu de trecut în cuvinte. Secretul stă în interacţiunea cu opera artiştilor, la fel ca în multe dintre expoziţiile şi activităţile Sziget, aşa că nu vom spune mai mult de atât.

Labirintul I Ching este un joc interactiv de evadare care îi provoacă pe „szitizeni” să lucreze împreună şi să îşi folosească mintea şi abilităţile sociale pentru a putea depăşi provocările labirintului şi a găsi ieşirea ca o echipă. O experienţă interesantă care te îndeamnă să cunoşti oameni noi din alte ţări sau să te distrezi bine cu prietenii tăi.

Sziget-Festival-2015-31

De asemenea, există un cort imens dedicat spectacolelor de teatru şi dans modern unde poți urmări zilnic reprezentaţii ale unor trupe din întreaga lume, o zonă specială de expoziţie pentru lucrări de artă care de care mai colorate, pestriţe şi în ton cu atmosfera Szigetului la Art Zone, un circ veritabil cu trupe naţionale şi internaţionale şi multe alte corturi cu expoziţii şi discuţii organizate de muzee şi ONG-uri care activează în diverse domenii.

În plus, poți încerca şi un mod mai interesant de a călători până în Budapesta şi înapoi: cu vaporaşul pe Dunăre, direct de la pontonul de pe insula Obudai. Aceste călătorii sunt incluse în abonamentul de transport în comun special pentru Sziget, aşa că există încă un motiv să fie achiziționat.

Informaţii folositoare dacă vrei să mergi pentru prima dată la Sziget

Te-ai decis că vrei să trăieşti experienţa celui mai mare festival de muzică şi cultură din Europa? Uite câteva sfaturi din partea noastră pentru a avea o experienţă cât mai tare la prima vizitare:

• Dacă vrei să vii cu cortul, ia-ți bilet măcar cu o zi mai devreme ca să găseşti un loc de cort foarte bun, dispar repede; de preferat, caută unul unde ai umbră dimineaţa;
  • Nu îţi pune cortul foarte aproape de o scenă sau de vreun drum sau alee – muzica şi traficul n-o să te lase să dormi la nicio oră din zi sau din noapte;
  • Protejează-ți urechile: pregăteşte-te cu dopuri speciale – sunt salvarea ta, mai ales dacă nu ai găsit locul ideal de campare sau vrei să stai în faţa boxelor;
  • Merită să îţi iei biletul din timp – economiseşti o sumă destul de mare dacă îl cumperi cu până la 6 luni înainte şi distracţie la Sziget oricum vei găsi, iar line-upurile de top din anii precedenţi îţi confirmă că faci o alegere bună;
  • Camping VIP îţi oferă foarte multe servicii de confort sporit, magazine şi baruri cu preţuri foarte bune, wi-fi în zonă, piscină privată şi scapi de aglomeraţie; merită luat, mai ales dacă urăşti să stai la cozi şi ai luat biletul din timp la un preţ bun;
  • Investeşte în brăţările de călătorie pentru transportul în comun din Budapesta – ai prețuri speciale în perioada festivalului şi sigur vei vrea să vizitezi câteva obiective din oraş; bonus, primeşti o intrare gratuită la una dintre băile publice (ştranduri) din Budapesta care merg la fix într-o vară călduroasă;
  • Strânge-ţi o gaşcă mai mare – ca orice festival, e mai tare când ai prietenii alături, mai ales când vă alegeţi o zonă de campat şi aveţi toate corturile cu voi.
  • Foloseşte-te din plin de serviciile de stocare a bunurilor de valoare, de reîncărcare, Wi-Fi şi altele oferite la Sziget – le găseşti pe site-ul lor şi te poţi pregăti cum trebuie;
  • Ia-ți câteva haine la care nu ţii foarte mult – vor avea de suferit, mai ales în mulţimi sau la bătăile cu prafuri colorate;
  • Dacă vrei să te bucuri de un duş ca acasă, trebuie să fii mai matinal – de obicei după ora 8-9 dimineaţa sunt deja cozi la intrare şi apa caldă se întâlneşte mai greu;
  • Ai voie cu apă şi mâncare din afara zonei de festival, dar nu cu alcool – merită drumul până la un supermarket apropiat de insulă (10 minute) pentru economia pe care o vei face pe parcursul celor 7 zile;
  • Vezi ce vrei să cari cu tine şi ce e mai rentabil să cumperi de la magazinul Sziget pentru campare sau de la alte magazine – preţurile sunt apropiate de cele din România şi îţi poţi lua saltele gonflabile, scaune pliabile, bureţi de izopren şi alte esenţiale pentru cort.

Sziget-Festival-2015-28

La final vei spune „Vreau din nou!”.

Festivalul Sziget este un eveniment incredibil, care nu poate fi definit doar prin concerte, petreceri sau activităţi. Toată atmosfera, oamenii și mentalitatea acelui loc îndeamnă la distracţie şi experimentarea unor lucruri noi, aşa că vă recomandăm să-l treceţi undeva sus de tot pe lista cu lucruri de făcut măcar o dată în viaţă (şi poate îl treceţi de mai multe ori, căci fiecare ediţie promite să aibă ceva unic).