IARMAROC, un univers etno paralel creat de Subcarpaţi pentru Summer Well, a pus în scenă, în premieră, o idee care ar trebui aplaudată și are nevoie să crească: o competiție pentru beatmakerii profesioniști și amatori din România, nișată pe ritmuri de folclor. Nu doar românesc, ci din toate culturile lumii.

Conceptul în sine merită încurajat pentru că oferă o platformă de lansare unei categorii de artiști mai puțini expuși, și anume producătorii. De cele mai multe ori, ei sunt cunoscuți doar unei comunități restrânse, underground, dar inițiative precum Beat Makers Battle le permit să-și facă loc în peisaj și în feed-urile de social media ale unui public curajos, deschis la nou, la experimental. Care îi poate îmbrățișa cu inima deschisă.

Red Bull Stage la Summer Well 2019 – Foto: Mihnea Ratte

Au intrat în competiție opt beat makers din toate colțurile țării – Musai Soundwork aka Mișu (Cluj), Mircea (Năvodari), Victor Marinescu (Fetești), Necktrow (Brașov), Gazah (Constanța), Nerub (București), Mister Tweaks (Constanța), Siberia (București). Ei s-au luptat pentru aplauzele publicului în sample-uri inspirate de sonorități folclorice din muzica întregului mapamond. De la muzică persană la beaturi balcanice, muzica tradiționala tibetană, acorduri chinezești, soundtrackuri bollywoodiene, sample-uri japoneze, mantre, incantații nordice, hakka neozeelandeza, și, evident, glorioase repere autohtone ce-au inclus Cântarea României și lăutărească Cornelia Catangă,

Se vedea cu ochiul liber că mulți dintre cei ce s-au aflat în poiana de la scena Red Bull sâmbăta după-amiază, în a doua zi de Summer Wel, nu fuseseră la prea multe battle-uri în viața lor. AFO, MC-ul evenimentului, „poate nu cel mai bun, dar singurul care face asta :)”, după spusele lui, a explicat de multe ori pe parcurs regulile jocului: battle-uri de doi câte doi până la victoria finală, cu beaturi preparate de-acasă pe tematica evenimentului (și pe alocuri, chiar cu acompaniemant live) cu runde de câte 1 minut și 20 de secunde per participant. Suficient cât publicul să prindă gustul și ideea creatorului.

Audiența a fost purtată deci într-o călătorie inițiatică pe tot mapamondul, un voiaj fabulos ce-a inclus de la muzică persană la beaturi balcanice, muzica tradiționala tibetană, acorduri chinezești, soundtrackuri bollywoodiene, sample-uri japoneze, mantre, incantații nordice, hakka neozeelandeza, și, evident, glorioase repere autohtone precum Cântarea României și muzică lăutărească. Treptat, treptat, oamenii s-au lăsat duși de ritm și de unde după-amiaza începuse liniștit, cu găști așezate pe pleduri, ca la picnic, concursul s-a terminat ei sărind în aer în fața scenei, mai ales la semifinale, care s-au jucat foarte strâns.

Ce ne-a plăcut cel mai mult și cel mai mult: sample-ul japonez Koto al lui Victor Marinescu, Gazah cu Poli la Vioara si Dj Flu și-a lor versiune de „Cine iubește și lasă”, felul magistral în care Nerub a integrat trișca – cel mai primitiv fluier – și cobza în rundele lui, instrumentalul lui Siberia din Armenia, „singurul loc care face un român să se simtă a acasă, și energia debordantă a lui Mircea, care a și câștigat, de altfel, concursul, după 2 ore și jumătate de battle, luând acasă trofeul competiției, un MPC de lemn, sculptat de Iulian Grozăvescu.

În aceeași seară au urcat pe scenă Subcarpații și IAMDDB care s-a aflat în premieră în România. Duminică, scena Red Bull i-a găzduit pe debutantul Bobby Basil și pe „viitorul Drake”, după după cum declară critica de specialitate, AJ Tracey.

Așteptăm compilația de beat-uri care s-au auzit pe scena Red Bull de la Summer Well promisă de AFO și până atunci vă lăsăm cu o galerie foto de la eveniment semnată de Mihnea Ratte.