La Summer Well s-au auzit anul acesta o groază de muzici noi pentru festivalul, care îşi obişnuise fanii cu alte genuri muzicale în trecut. Scena Red Bull Music a fost o explozie de energie pe ritmuri rapide: grime, electro-pop, hip-hop şi folclor underground. Pe lângă invitaţii străini –  Tsar B (Belgia) şi Lady Leshurr (UK) – cei de la Culese din Cartier au reprezentat epocal România cu manifestul #TotSatu’, un show de zile mari în formulă extinsă.

Povestea Culese din Cartier a făcut senzaţie la Red Bull Music: nu mai puţin de cinci ore şi 38 de artişti pe scenă, un maraton live în care publicul a sărit non-stop în acelaşi ritm cu cei aflaţi în faţa microfonului. A fost o desfăşurare de forţe fără egal.

Celula de Criză a strigat tare şi răspicat „S.O.S. pentru suflet”, Fantomele şi-au făcut drum spre inimile publicului folosind „mai mult muzică decât vorbe”, Argatu’ și Moș Martin au energizat mulțimea cu o trecere prin cele patru volume muzicale lansate până acum, urmaţi de Basska care au colaborat on the spot cu Micha, fiul lui Bean, pe piesa „Oraşul meu„.

Subcarpaţi la Summer Well – Foto: Mihnea Ratte

Cei de la Cred că Sunt Extraterestru ne-au teleportat pe altă planetă cu un freestyle marca Aforic, iar Hanu’ cu Bragă a încins spiritele cu ritmuri şi instrumente tradiţionale româneşti. Subcarpaţi şi Fraţii Grime au închis apoteotic, sărind la unison cu mulţimea, sub drapelul fluturând al Culese din Cartier. E un show de zile mari, care trebuie văzut şi trăit la intensitatea cu care se dăruie toţi cei de pe scenă.

În backstage, chiar înainte să urce pe scenă, am stat de vorbă cu câţiva din cei care cântă sub emblema Culese din Cartier. Psihotrop (Fraţii Grime), Aforic (Cred că Sunt Extraterestru), Argatu’, Moş Martin, Theo (solistul Basska) şi băieţii de la Hanu’ cu Bragă ne-au povestit ce însemnă pentru ei Culese din Cartier, un fenomen care a crescut fără suportul radioului şi TV-ului, doar din inimile fanilor. Rând pe rând, după probele de sunet, i-am provocat pe fiecare să ne răspundă la câte o întrebare:

Hanu cu Bragă – Foto: Mihnea Ratte

Hanu’ cu Bragă

Cum a apărut Hanu’ cu Bragă şi cum v-aţi alăturat celor din Culese din Cartier?

A apărut de ceva timp. De doi ani aproape. Din dragoste pentru folclor am început să colaborăm. Noi doi (Ioan Bragă şi Călin Hăndăbuţ) ne-am întâlnit, hai să nu zicem pur întâmplător, că întâmplător sigur nu o fost şi ne-am apucat de treabă, cum ar veni. A fost vibe-ul ăla, feeling-ul ăla puternic pe care l-am împărtășit încă de la început şi am încercat să coagulăm toate astea, să conservăm şi să promovăm folclorul autentic. […]. Cât despre Culese din Cartier, oamenii sunt super ok, sunt foarte deschişi, poate aveam ceva reticenţe la început, dar am zis «limba oase n-are», se poate întreba frumos. Am vorbit, am întrebat oamenii, ei au răspuns, «facem». Super-simplu.  De la om la om, nu a fost nicio uşă ascunsă. Nu. «Băieţi, uite asta facem noi, consideraţi de cuviinţă că are rost?» Şi au zis «Hai să încercăm!». Şi am încercat. A fost o surpriză mai mult decât plăcută, a fost o chestie foarte faină.

Basska

În Culese din Cartier, Basska e, practic, ultimul-venit. Cum s-a întâmplat?

Theo (solist): A fost o evoluţie, un parcurs. Ne-am tot întâlnit, Basska cu Subcarpaţi şi cu Culese din Cartier la diferite evenimente. În seara în care s-a filmat clipul la „Sound System” am fost şi eu acolo, ne-am anturat, m-am distrat bine de tot cu Faust în seara aia şi am ajuns la garaj (sala de repetiţii), unde, într-o discuţie, Bean m-a întrebat de ce nu am apelat niciodată la ei să facem o colaborare sau ceva de genul ăsta şi i-am zis: «Știi ceva? Hai să facem mai mult decât o colaborare. Nu vrei  să ne ajuţi să producem Basska pentru live?». Şi aşa am început. Ce s-a întâmplat ulterior a venit natural, cum e totul în familia asta. Au fost nişte circumstanţe şi nişte acţiuni care au dus la chestia asta.

Psihotrop (Fraţii Grime) – Foto: Mihnea Ratte

Psihotrop (Fraţii Grime)

Fraţii Grime este primul proiect ce reprezintă genul muzical cu acelaţi nume în România. Ce înseamnă asta şi cum se îmbină cu proiectul Culese din Cartier?

Cred că pentru toată lumea este primul proiect grime din România şi singurul momentan. Nu ştiu cum percepe lumea grime-ul în România, ideea e că noi am scos câteva piese. Încercăm fiecare să ne aducem felia: să introducem grime-ul în zona noastră muzicală. Am văzut-o aseară pe Lady Leshurr (BIG UP!), a fost demenţial. Lumea s-a hype-uit foarte mişto şi mi se pare că grime-ul o să ia mare amploare în următorii ani. Acum este trapul la modă la noi şi poate o să mai fie ceva timp, însă vreau să cred că noi suntem o punte de lansare pentru genul ăsta muzical şi că lucuri mişto vor veni. Ce e mişto despre Fraţii Grime este că a avut tot timpul conceptul ăsta, să strângă toţi soliștii din Culese din Cartier în melodii şi pe scenă.

Aforic (Cred că Sunt Extraterestru)

Ce reprezintă pentru tine Culese din Cartier?

Pe lângă viaţa de pe scena există mai mult de atât, viaţa din spatele scenei, în care suntem mereu cum suntem şi acum şi din câte vezi suntem aici cu familii cu copii, toţi împreună, suntem ca o familie muzicală. Ne petrecem un pic mai mult timp în formula asta,  poate chiar mai mult decât petrecem cu familia, cu copii, cu soţiile, ceea ce nu e neapărat o balanţă, ni se face dor foarte repede şi de casă. Dar ne-am ales meseria asta, sau mai bine spus meseria asta ne-a ales pe noi şi ducem cât putem să ducem.

Cred că sunt Extraterestru – Foto: Mihnea Ratte

Argatu’ şi Moş Martin

Descrieți-mi Culese din Cartier în trei cuvinte

Aragatu’: Magic, fantastic, incredibil!

Moş Martin: Eu o să mă folosesc de o vorbă celebră a trupei Subcarpaţi: Folclor, oxigen, popor.

Interviu de Alexandra şi Marian Sarău