ARTmania Festival a bifat cea de-a opta ediţie cu peste 10 formaţii pe scenele din Piaţa Mică şi din Piaţa Mare, ediţie care a început cu soare, dar s-a încheiat cu Lacrimosa pe fundal de ploaie, tunete şi fulgere. Festivalul s-a desfăşurat din 5 august până în 11 august 2013 şi i-a avut pe scena din Piaţa Mare din Sibiu pe: Amaranthe, Haggard, Within Temptation, Xandria, Orphaned Land şi Lacrimosa.

Evenimente culturale la ARTmania Festival

Pe perioada festivalului ARTmania au avut loc mai multe evenimente artistice: expoziţii permanente la Muzeul Civilizaţiei Populare, la Muzeul Brukenthal, petreceri în clubul Bohemian Flow şi Oldies. Arta cinematografică nu a fost lăsată deoparte, iar la Galeria Habitus au avut loc proiecţiile filmelor: „Poziţia Copilului”, „Rocker”, „Killing Time”, „Principii de viaţă”, „Avalon” şi scurtmetraje marca Timishort, FAMU Shorts, Austrian Shorts.

Amaranthe la ARTmania Festival 2013 - Foto: Paul Voicu / iConcert.ro
Amaranthe la ARTmania Festival 2013 – Foto: Paul Voicu / iConcert.ro

Vezi mai multe poze în galeria foto de la festival!

Joi a avut loc unul dintre evenimentele speciale la Palatul Brukenthal: Deine Lakaien, un duo german reprezentativ pentru muzica electronică a susţinut un concert acustic în curtea muzeului.

Concertele au început încă de joi în Piaţa Mică. Astfel, publicul s-a putut bucura de prezenţa formaţiilor româneşti: Omul cu Şobolani, The Mono Jacks, Coma, Lights Out!, Aeon Blank. Din păcate, concertul formaţiei Alternosfera a fost anulat din cauza condiţiei precare de sănatate a solistului trupei, Marcel Bostan.

Haggard: Awaking the centuries!

Vineri a fost prima zi de concerte oficiale, iar formaţia suedezo-daneză Amaranthe, ce abordează un stil de metal melodic modren, a dat startul concertelor de anul acesta din Piaţa Mare.

Haggard, una dintre formaţiile de referinţă pentru stilul lor metal clasic, medieval, orchestral şi simfonic, au interpretat melodiile de pe albumele care i-au făcut celebri: „Awaking the Centuries”, „Eppur Si Muove” şi de pe ultimul lor material discografic, „Thales of Ithiria„. Majoritatea celor care s-au strâns în faţa scenei cunoşteau melodiile şi le cântau alături de trupă. Aplauzele au demonstrat aprecierea fanilor şi mulţumirea pentru muzica pe care o fac.

Haggard în concert la ARTmania Festival 2013 - Foto: Paul Voicu / iConcert.ro
Haggard în concert la ARTmania Festival 2013 – Foto: Paul Voicu / iConcert.ro

Atmosfera concertului Haggard s-a potrivit perfect cu peisajul sibian, cu întunericul din Piaţa Mare, cu luminile care îi scoteau în evidenţă pe numeroşii muzicieni aflaţi pe scenă, iar muzica lor se integra perfect în atmosfera festivalului, cu un iz medieval.

Fanii au cerut bis şi Haggard ne-au mai încântat cu instrumentele clasice precum violoncel, vioară, fluier care se îmbinau perfect cu vocea gravă a solistului Asis Nasseri, cu riff-urile de chitară şi cu vocile clasice de soprane şi cu vocile joase masculine. Privirile fanilor erau pe scenă, admirând acurateţea, eleganţa şi seriozitatea spectacolului, fiecare îşi avea locul şi partitura bine definită.

Within Temptation: a doua oară la ARTmania Festival

Olandezii de la Within Tempation şi-au făcut un nume în muzica rock internaţională prin genul abordat metal gothic-simfonic şi prin vocea solistei Sharon del Adel. Trupa demonstrează că are mulţi fani în România deoarece i-am văzut live de multe ori în România: în 2007 la ARTmania, în 2011 la Peninsula, 2012 la Rock The City, iar în 2013 din nou la ARTmania.

Înainte de a urca pe scenă, fanii au vizionat scurtmetrajul „Faster & Mother Maiden”. Acesta este primul din seria de trei scurtmetraje produse de Within Temptation. Filmul este menit să ne dea mai multe detalii despre conceptul noului album „The Unforgiving” şi despre primul single şi videoclip de pe album, „Faster„.

Within Temptation, a doua oară la ARTmania Festival - Foto: Paul Voicu / iConcert.ro
Within Temptation, a doua oară la ARTmania Festival – Foto: Paul Voicu / iConcert.ro

Melodia care a deschis recitalul a fost „Shot in the dark” de pe noul album. Atmosfera concertului a fost pe placul fanilor, iar Sharon del Adel s-a mişcat foarte bine şi a fost energică. Dinamismul formaţiei a fost „răsplătit” de către fani cu urlete, aplauze, cereri insistente de bis.

În faţa scenei fanii mai mici şi mai mari ai formaţiei olandeze au cântat împreună cu Sharon del Adel fiecare melodie: „Motherearth”, „Stand My Ground”, „Angels”, „Memories”, dar şi piese de pe noul LP – „The Unforgiving„. Within Temptation au fost la înălţime şi au oferit fanilor o porţie bună de vineri seară: simfonic-gothic rock.

Orphaned Land: rock din Orientul Mijociu

A doua seară de concerte în Piaţa Mare a început cu recitalul formaţiei Xandria, o formaţie care abordează genul simfonic-metal şi care a cântat pentru prima oară în România. Nemţii de la Xandria au dat startul ultimei zile de concerte şi ne-au adus pe scenă formaţia cu noua componenţă: solista Manuela Kraller, o fostă soprană a formaţiei Haggard şi noul bassist Steven Wussow.

Xandria la ARTmania Festival 2013 - Foto: Paul Voicu / iConcert.ro
Xandria la ARTmania Festival 2013 – Foto: Paul Voicu / iConcert.ro

Orphaned Land au fost o surpriză pentru unii rockeri prezenţi la festival, dar alţii au aşteptat recitalul din cauza notei discordante pe care o aduc în lumea metalului. Genul abordat de muzicienii israelieni şi palestinieni este Oriental Metal. Ei îmbină elemente de muzică orientală tradiţională cu metal progresiv şi heavy metal. Mesajul lor de pace, versurile, comunicarea cu publicul, dar şi aspectul pseudo-angelic al solistului Kobi Farhi au făcut ca apariţia lor pe scenă să fie una „exotică”, orientală.

Atmosfera creată de cei cinci muzicieni a fost unică şi a ţinut ploaia departe. Nu ştim cum au reuşit, deoarece însuşi solistul care a fost îmbrăcat într-o robă lungă a recunoscut: „I am not Jesus”, „I may look like Him, but I am not„. Cea mai importantă a fost muzica lor, dar şi mesajul pe care încearcă să ni-l insufle: muzica ne uneşte, indiferent de naţionalitate sau de religie. Acest moment a fost foarte aplaudat şi apreciat.

Orphaned Land în concert la ARTmania Festival 2013 - Foto: Paul Voicu / iConcert.ro
Orphaned Land în concert la ARTmania Festival 2013 – Foto: Paul Voicu / iConcert.ro

După câteva minute de la terminarea recitalului Orphaned Land, ploaia a început şi toată lumea a încercat să se adăpostească la terase, sub umbrele. Dar umbrele nu au putut adăposti mii de oameni, iar unii s-au resemnat şi au dat jos tricourile ude. Domnişoarele nu au renunţat la tricourile negre, la corsete sau la maieurile cu ţinte metalice, ci au ales să stea sub umbrele ca să aştepte să înceteze ploaia şi să se întoarcă la ultimul concert.

Lacrimosa, pe fundal de tunete şi fulgere

Lacrimosa este o formaţie care are influenţe muzicale gothice, de simfonic metal combinate cu vioară, trompetă, clape, dar predomină elementul goth, dramatismul şi versurile emoţionale. Trupa a fost formată de germanul Tilo Wolff şi artista finlandeză Anne Nurmi şi transmite emoţii vizuale şi auditive. Atmosfera creată de formaţie este unică, iar fanii care stau în faţa scenei nu uită curând experienţa concertului.

Nimeni nu o să uite atmosfera concertului din Piaţa Mare, cu ploaie, cu tunetele şi fulgerele care i-au alungat pe câţiva rockeri, dar care nu au reuşit sub nici o formă să îi ia din faţa scenei pe cei care îi aşteptau pe Lacrimosa.

Lacrimosa, pe fundal de tunete şi fulgere - Foto: Paul Voicu / iConcert.ro
Lacrimosa, pe fundal de tunete şi fulgere – Foto: Paul Voicu / iConcert.ro

Ploaia a oferit concertului o notă de dramatism în plus faţă de spectacolul formaţiei Lacrimosa. În aceste momente ajungi să îţi cunoşti şi să îţi apreciezi fanii: ei au rămas în ploaia densă doar ca să te asculte pe tine, artistul care pentru o oră sau mai mult îi oferi o parte din tine.

ARTmania Festival 2013, la final

Festivalul ARTmania a adus oameni din toată ţara, dar şi din străinătate în Sibiu. Au fost amenajate terase, câteva magazine de suverniruri rock, dar şi o zonă specială unde să stea copiii, o zonă foarte bună pentru protecţia micilor rockeri.

ARTmania Festival a bifat cu succes şi ediţia din 2013, deşi ploaia nu s-a oprit pe tot parcursul concertului Lacrimosa. ARTmania a demonstrat faptul că un festival poate să ofere participanţilor jetoane la preţul de 5 lei, servire bună, bilete gratuite copiilor sub 14 ani, intrare gratuită personanelor cu dizabilităţi, zonă pentru copii, bilete cu preţuri speciale pentru liceenii din Sibiu.

Sibiul văzut de sus - Foto: Paul Voicu / iConcert.ro
Sibiul văzut de sus – Foto: Paul Voicu / iConcert.ro

ARTmania a devenit deja o prezenţă importantă pe scena festivalurilor rock din România datorită organizării bune, formaţiilor aduse şi datorită oraşului în care se desfăşoară. Totodată, unele dintre formaţiile aduse de câţiva ani încoace sunt contestate de fanii altor genuri care preferă formaţii rock mai cunoscute care nu au fost în România sau care au mai fost, dar nu în Sibiu. Dar deja acestea sunt discuţii care intră în sfera preferinţelor muzicale, iar în curând vor fi puse în vânzare biletele pentru ediţia a noua.

Recenzie de Teodora Neagu