Două nume importante ale jazzului modern, Vijay Iyer şi Tigran Hamasyan, au dovedit că sunt nişte maeştri desăvârşiţi ai pianului, în cadrul unui eveniment Jazz Night Out, ce a avut loc în data de 17 octombrie 2013, la Sala Radio din Bucureşti.

Vijay Iyer, spectacol ieşit din aria clasică de jazz

Seara a fost deschisă de newyorkezul de origine indiană, Vijay Iyer, care şi-a prezentat colegii, Marcus Gilmore la tobe şi Stephan Crump la bass. Vijay a salutat publicul spunând că vin din Statele Unite şi momentan el şi trupa sa se află în turneu european, startul dându-l chiar în Bucureşti.

Încă de la primele acorduri ne-am dat seama ca prestaţia iese din tiparele clasice de jazz, cei 3 având o abordare mai degrabă abstractă a genului, cu sound-uri complexe mai greu de digerat pentru cei care nu sunt fani ai stilului sau nu au un background de audiţie în zona jazz.

Vijay Iyer Trio LIVE la Bucureşti - Foto: Fabian Radu / iConcert.ro
Vijay Iyer Trio LIVE la Bucureşti – Foto: Fabian Radu / iConcert.ro

Publicul a avut ocazia să asculte live pise ca „Hood”, „Little pocket size demons” sau „Optimism”. Ceea ce a fost diferit la acest concert comparativ cu alte spectacole a fost faptul că trecerea de la o melodie la alta se făcea pe nesimţite şi natural în acelaşi timp, astfel că după zeci de minute ne dădeam seama că artiştii nu facuseră nicio pauză. Finalul acestor fragmente îndelungate a fost de excepţie, publicul apreciindu-l ca un soi de descărcare a unor tensiuni puternice adunate pe durata prestaţiei.

După aproximativ o oră, Vijay Iyer Trio îşi ia la revedere de la public însă aplauzele şi entuziasmul manifestat de public i-au readus după scurt timp pe scenă. Newyorkezii au ales ca bis „Village of the Virgins”, o piesă înspirată după „The River” al lui Duke Ellington. După energia declanşată mai devreme, atmosfera se aşează pe acordurile liniştite ale pianului, concertul terminându-se într-o notă ceva mai liniştită pe acorduri clasice de jazz de această dată.

Vijay Iyer la Sala Radio din Capitală - Foto: Fabian Radu / iConcert.ro
Vijay Iyer la Sala Radio din Capitală – Foto: Fabian Radu / iConcert.ro

Înainte să înceapă a doua prestaţie a serii, are loc o pauză unde publicul a fost invitat să facă cunoştinţă şi să stea de vorbă cu Vijay & Co., de altfel o idee extrem de bună a organizatorilor, pentru că nu întotdeauna ai ocazia să îţi cunoşti personal artiştii favoriţi.

Jazz în stil armenesc oferit de Tigran Hamasyan

Seara continuă cu pianistul de orgine armeană, Tigran Hamasyan care, acompaniat de colegii săi de trupă, Sam Minaie la bass şi Arthur Hnatek la tobe, a promovat ultimul său album „Shadow Theater”.

Încă de la primele acorduri, Sala Radio a fost trezită din amorţire de jazzul cu accente rock declanşat de pe scenă. Ritmurile acaparante şi uşoarele influenţe din muzica tradiţională armeană ne-au atras în ale lor mreje încă din primele momente. Tigran ne spune apoi că este pentru prima dată în România şi că îi pare rău că nu au venit în formula completă, însă ne-a promis că data viitoare îi vom vedea pe toţi cei 5 membri.

Tigran Hamasyan pentru prima dată la Bucureşti -Foto: Fabian Radu / iConcert.ro

Spectacolul a continuat cu piesa „Vardavar”, despre care Tigran ne-a povestit că este inspirată dintr-o sărbătoarea armeană cu acelaşi nume, ce îşi are origini păgâne. Influenţele din muzica tradiţională asiatică s-au resimţit pe toată durata piesei pe care am perceput-o într-adevăr ca pe o celebrare. După acest moment vesel, talentatul armean a oferit un pasaj solo la pian traducându-se printr-un moment melancolic acompaniat de tânguiri şi strigăte surde de jale ale lui Tigran.

După un show jazz cu influenţe etnice si rock, publicul nu se aştepta cu siguranţă ca ultima piesă din spectacol să fie o combinaţie uimitoare de ritmuri trip-hop şi influenţe dubstep, totul pe fundal jazz. Seara însă nu se terminase pentru că publicul nu l-a lăsat pe Tigran şi pe colegii lui să plece până când aceştia nu au revenit pentru mult aşteptatul bis.

Cele două trupe aduse de Twin Arts au arătat ce înseamnă inovaţie, a fost un show care te încărca cu energie şi care a demonstrat că muzica nu stă pe loc şi se reinventează la nesfârşit.