Reprezentaţiile spectacolului Saltimbanco – Cirque du Soleil de la Romexpo din Bucureşti au fost o reuşită impresionantă şi uluitoare. Prin ele s-a atestat valoarea artiştilor şi s-a explicat succesul extraordinar pe care spectacolele circului îl au în toată lumea.

Spectacolul a captivat prin culoare şi expresivitate, ritm şi muzică, divertisment, tensiune, perfecţiune a mişcărilor şi diversitate. Lista cuvintelor menite să laude rezultatul muncii unor artişti desăvârşiţi, dedicaţi circului, poate continua, fie că vorbim despre reprezentaţiile de grup sau de momentele solo.

Saltimbanco reprezintă o alegorie prin care oraşul şi lumea metropolei este descrisă în acrobaţii complicate, momente de forţă şi flexibilitate, de graţie şi emoţie, de giumbuşlucuri şi amuzament.

Veselie, umor şi interactivitate – bun venit în lumea Saltimbanco!

Spectacolul a început printr-un moment de interacţiune cu publicul, o introducere ca o punte de legătură între lumea Saltimbanco şi lumea comună. Artiştii au coborât de pe scenă cu mişcări alerte şi vesele şi au comunicat cu publicul prin farse şi bufonerii, ridicându-i de pe scaune. Unii dintre ei au fost „furaţi” în braţe, alţii în cârcă sau de mână, unii au ajuns chiar pe scenă, fiind supuşi la diverse ghiduşii.

Unul dintre numerele solo ale comicilor, cel al personajului Eddie – clovnul, a implicat un membru al publicului pe toată durata momentului său, spre deliciul celorlalţi spectatori care s-au amuzat teribil. Spectatorul s-a transformat în actor de circ pentru un număr întreg în care a mimat şi a imitat fanteziile imaginate de Eddie, cot la cot cu acesta, primind chiar note din partea unui juriu format din membrii formaţiei Saltimbanco.

Spectatorii au avut ocazia să asiste la momente unice. Au existat reprezentaţii de forţă şi graţie în care corpuri colorate se împleteau în poziţii ce sfidau gravitaţia. Momentul aşa numiţilor stâlpi chinezeşti a impresionat prin culoare, graţie şi măiestrie.

Artiştii îmbrăcaţi în costume multicolore cucereau stâlpii (simbol al zgârie norilor) cu mişcări sincronizate pe muzică – o desfătare a ochiului şi a auzului. Punctul culminant a fost reprezentat de căderile bruşte, întrerupte de o mişcare precisă la baza barelor, care îţi oprea pentru o clipă respiraţia.

Au urmat numere ca cele ale jonglerului ce a uimit prin capacitatea de a invârti mingiile, tot mai numeroase pe măsură ce înainta programul, cu o viteză şi agilitate hipnotizantă. Un alt număr, ce s-a bazat pe echilibru şi forţă, a fost realizat de doi bărbaţi puternici care au uimit prin poziţiile în care îşi forţau corpurile, sfidând legile fizicii prin stabilitate şi tărie.

Momente de neuitat cu artiştii Cirque du Soleil

Reprezentaţia celor doi mânuitori ai instrumentelor „boleadoras” a stârnit admiraţie prin jocul de dans şi muzică, cu ajutorul tobelor şi a instrumentelor specifice pe care le învârteau în aer creând aureole în jurul lor. Viteza şi pasiunea jocului de muzică şi dans au făcut ca numărul celor doi dansatori să fie unul dintre acele momente ale spectacolului care au transmis fiori.

Un alt moment uimitor a fost cel al săriturilor din leagăn: scena a fost populată de o mulţime de personaje agile şi vioaie, costumate colorat, care ba comunicau cu publicul prin feţe şi mişcări expresive, ba asistau la numărul de pe scenă, admirându-şi partenerii în joc. Leagănul cu trei sau patru actori se balansa până când unul dintre ei sărea în aer, la înălţimi ameţitoare, căzând apoi în picioare sau, în mod fabulos, pe umerii unei piramide formate din ceilalţi artişti. La fel, unul dintre salturile spectaculoase s-a finalizat printr-o cădere pe o bârnă susţinută de membrii rămaşi pe scenă, poziţionaţi strategic pentru a-l prinde pe cel aruncat.

Spectacolului nu i-au lipsit nici momentele emoţionante, ca cel al personajului „La belle„, care a acompaniat cu o voce tulburătoare, de operă, dansul în aer a patru artişti ce se propulsau în înălţime cu ajutorul unor corzi elastice. În costume albe, cu mişcări graţioase şi calculate, artiştii pluteau deasupra spectatorilor în mişcări vrăjite. Numărul a culminat cu o cădere liberă, în care actorii uniţi, formau un cerc, precum în săriturile paraşutiştilor.

În afară de numerele propriu zise ale artiştilor, în spatele cărora stau ani de experienţă, practică şi dedicare, s-au remarcat costumele strălucitoare şi grandioase ale protagoniştilor, menite să scoată în evidenţă caracteristicile personajelor. Fie că este vorba de costumul spectaculos şi impozant al „Baronului” – cu joben şi pelerină albă cu dungi negre, mânuşi roşii şi colanţi aprinşi ca focul, tărcaţi cu negru, sau de costumul de arlechin, viu colorat al „Copilului„, vestimentaţia actorilor nu putea fi mai încântătoare.

De asemenea, un alt element important al spectacolului a fost muzica. Formaţia Saltimbanco a acompaniat numerele cu ritmuri antrenante, moderne, de rock, care au alternat cu cele sensibile, ale personajului „La belle„, în funcţie de tipul şi semnificaţia momentului.

Ceea ce a impresionat şi a fost de remarcat în intregul spectacolului a fost unitatea şi coerenţa reprezentaţiilor. Dacă era vorba de o scenă colorată, energică, ce implica mai mulţi actori, atunci indiferent de locul în care te uitai pe scenă, fie că era vorba de numărul principal sau de giumbuşlucurile personajelor de pe margine, aveai ce să vezi. Aceste scene au subliniat agitaţia şi diversitatea oraşului pe care îl prespune spectacolul Saltimbanco (a sări pe bancă) şi dorinţa fiecăruia de a se face remarcat într-o mare de oameni, diferiţi dar totuşi uniţi.

Un spectacol ce trebuie văzut cel puţin o dată în viaţă, o adevărată lecţie spusă într-un limbaj universal, metafora existenţei în marele oraş a reuşit să ajungă la publicul de toate vârstele şi să îl mişte prin emoţii şi râs.

Vezi galerie foto Saltimbanco – Cirque du Soleil!