Ce se întâmplă atunci când doi virtuozi ai violoncelului, educaţi la Royal Academy of Music din Londra şi la Royal Northern College of Music din Manchester renunţă la cutia de rezonanţă şi la încorsetările ambientului clasic în care s-au format şi se dedau unor ritmuri neaşteptate? Graniţele dintre genurile muzicale se sfărâmă sub arcuşurile violoncelelor electrice, minimaliste, arcuşurile se rup la rândul lor şi milioane de oameni se lasă antrenaţi într-o cavalcadă sonoră nebună.

Violonceliştii Luka Šulić şi Stjepan Hauser – împreună 2Cellos – au revenit în România pentru a doua oară duminică, 6 decembrie 2015, în cadrul turneului de promovare al celui mai recent album, „Celloverse”, purtând Sala Palatului prin toate stările, de la armonie la decibeli zguduitori.

2Cellos în concert la Sala Palatului din Bucureşti - Foto: Paul Voicu / iConcert.ro
2Cellos în concert la Sala Palatului din Bucureşti – Foto: Paul Voicu / iConcert.ro

Undeva spre finalul concertului am părăsit pentru cinci minute sala, dornică să redescopăr sunetul liniştii. Curând mi-am dat seama că nu e cu putinţă, pentru că tavanul fals de pe holul Sălii Palatului se zguduia literalmente în ritmurile bateristului Dušan Kranjc, membru ocazional al grupului, stând mărturie pentru atmosfera incendiară din interior. Dar lucrurile nu stătuseră aşa de la bun început.

Concertul 2Cellos a fost gândit ca un crescendo, izvorând din muzica clasică din care se revendică şi cariera lui Šulić şi a lui Hauser, traversând un pasaj liric, romantic, prin coveruri instrumentale ale pieselor consacrate din repertoriul unora ca Sting sau Take That şi înteţindu-se până la punctul culminant al pieselor rock, unde improvizaţia şi energia debordantă au aprins deopotrivă scena şi sala, în piese ca „Thunderstruck” de la AC/DC.

În debutul serii, pe scena încă liniştită a intrat, într-un ropot de aplauze, dar fără vreo urmă de vedetism sau ostentaţie, Luka Šulić. Curând aveam să-mi dau seama că el joacă rolul „băiatului cuminte” din duo, lucru prefigurat, poate, şi de violoncelul alb, ca o siluetă de cheia sol, cu care a desenat pe unde primele acorduri din piesele clasice de la început.

Luminile s-au stins una câte una, iar reflectoarele profilau pe peretele din dreapta scenei silueta mărită a instrumentistului pe care privind-o, ai fi avut senzaţia că totul se petrece într-un salon de muzică clasică, unde rigoarea şi armonia au întâietate. Aşa încât priveliştea unui tânăr în blugi sfâşiaţi şi tricou negru era cel puţin contrastantă şi surprinzătoare. Curând, lui Šulić i s-a alăturat Stephan Hauser, într-un nou ropot de aplauze, îngânându-şi armoniile cu cel care până nu demult era considerat a-i fi rival în timpul competiţiilor de muzică clasică din cariera solo.

După ce au cântat preţ de câteva minute, membrii grupului au şi vorbit cu publicul, dând la iveală o engleză cu un savuros accent slav (Luka este sloven, iar Stephan este croat), precum şi un umor oscilând între secul britanic – care probabil şi-a pus amprenta asupra lor în anii de carieră solo în Regatul Unit – şi cea mai condimentată (auto)ironie.

„Băiatul bun”, Luka, a vorbit cuminte, în ton cu albul violoncelului, mărturisind că este onorat şi recunoscător pentru prezenţa în număr atât de mare a publicului, adăugând o buclă de umor abia la final, spre amuzamentul celor din sală: „Feel free to dance, come up on the stage, sing if you know the lyrics – because we don’t know the lyrics! Flirt with Stephan – he loves that – but only men, eh?! („Simţiţi-vă liberi să dansaţi, urcaţi pe scenă, cântaţi dacă ştiţi versurile – pentru că noi nu ştim versurile! Flirtaţi cu Stephan – adoră asta – dar numai bărbaţi, da?”).

Luka Šulić şi Stjepan Hauser - Foto: Paul Voicu / iConcert.ro
Luka Šulić şi Stjepan Hauser – Foto: Paul Voicu / iConcert.ro

„Băiatul rău” care s-a dovedit a fi Stephan cel cu violoncel negru a trecut direct la autoironie, spunând că speră să nu părăsim sala după primele trei melodii, aşa cum s-a întâmplat la ultimul concert. „I’m joking! After only two songs!(„Glumesc! După numai două cântece!”), a mai adăugat el, mărturisind că a început să se simtă plictisit de propriul discurs, pentru că spune acelaşi lucru cu prilejul fiecărui concert în parte. Însă departe de a plictisi, repetarea aproape obsedantă a cuvântului „romantic”, cu accent slav, cu umor şi o urmă de aroganţă voită, a stârnit râsul audienţei de-a lungul întregii seri.

Totuşi, nu la vorbit excelează 2Cellos. Limba lor se notează pe portativ şi se scrie cu arcuşul, iar performanţa la care au ajuns în stăpânirea ei îi face să poată traversa graniţele dintre genuri muzicale nu doar cu lejeritatea virtuozului, ci şi cu un anumit soi de spontaneitate, cu care izbutesc să îşi ţină publicul în suspans, să îl întărâte, să îl emoţioneze, să îl facă să plutească melancolic sau să îl antreneze în zbucium psihedelic.

După un interludiu de muzică sentimentală – „very romantic”, cum ar spune, probabil, Stephan Hauser – publicul era deja aprins de aşteptare: „Do you want us to play Thunderstruck? No, but we don’t know how to play Thunderstruck! This is so funny: to become famous for a record you don’t know how to actually play live!(„Vreţi să cântăm Thunderstruck? Dar noi nu ştim să cântăm Thunderstruck! Ce haios: să devii celebru pentru înregistrarea unei piese pe care, de fapt, habar n-ai s-o cânţi live!”).

Dušan Kranjc - bateristul ce îi acompanieză pe cei doi - Foto: Paul Voicu / iConcert.ro
Dušan Kranjc – bateristul ce îi acompanieză pe cei doi – Foto: Paul Voicu / iConcert.ro

De fapt, momentul pentru AC/DC nu sosise încă, povestea spusă cu arcuşul pe corzi mai avea de aşteptat până la climax şi de trecut prin episoade care au fost definitorii de-a lungul timpului pentru cariera duetului: de pildă, coverul după „Smooth Criminal” al lui Michael Jackson, care urcat pe Youtube în 2010 a devenit viral şi le-a atras milioane de vizualizări şi aprecieri, precum şi atenţia lui Elton John, care i-a luat cu el în turneu, consacrându-i pentru o carieră în care au cucerit deopotrivă săli sobre de concerte şi stadioane.

Atmosfera a început să se aprindă odată cu intrarea în scenă a măruntului, dar energicului Dušan Kranjc, bateristul care îi însoţeşte ocazional în turnee. Maestru al alămurilor şi al cinelelor, el sprijină cu un beat energic, dezlănţuit, aventura rock a violonceliştilor, care odată ce ia foc şi începe să rupă arcuşuri, se dedă foarte mult improvizaţiei.

De la încordarea mâinilor cu degete lungi pe grif („Ah, ce mâini frumoase are!„, am auzit de undeva din spate), la încordarea muşchilor în dansul cu propriul instrument şi până la tumbe şi piruete pe scenă, cântând pe spate, cu violoncelul în braţe (Stephan), cei doi nu s-au abţinut de la nimic pentru a demonstra că între rigoarea, rafinamentul muzicii clasice şi zbenguiala nebună a concertelor rock nu e o distanţă atât de mare. Sau că, cel puţin, cele două pot fuziona armonios: „Both ACDC and Bach are simple and convincing in what they do!” („Şi AC/DC, şi Bach sunt simpli şi convingători în ceea ce fac!”), spun, de altfel, Luka şi Stephan, care în videoclipul piesei „Thunderstruck” apar ca doi interpreţi într-un setting baroc, debutând armonios pentru ca pe parcurs să scandalizeze societatea selectă cu peruci de secol XVII.

Publicul de la concertul 2Cellos la Sala Palatului din Bucureşti - Foto: Paul Voicu / iConcert.ro
Publicul de la concertul 2Cellos la Sala Palatului din Bucureşti – Foto: Paul Voicu / iConcert.ro

Cei doi au dat, totuşi, un final clasic serii, parcă pentru a mărturisi originile virtuozităţii lor, precum şi că show-ul psihedelic nu este nimic altceva decât un artificiu de scenă care ascunde ştiinţă şi rigoare. După aplauze furtunoase la scenă deschisă, după ce au promis să revină şi după ce au împărţit firele rupte din arcuşuri unor mâini dornice din primele rânduri ca într-un veritabil concert rock, scena s-a cufundat din nou în linişte. În acordurile clasice ale violoncelelor, luminile s-au stins din nou una câte una, profilând umbrele celor doi, cu zvelteţe, pe peretele din dreapta scenei. Şi astfel, cercul s-a închis.